Golftherapie

Screening 2 (flexibiliteit)

Inleiding

Veel van uw reacties vragen om een antwoord. Daarom zal ik vanaf nu hierop zo snel mogelijk ingaan door een aantal ervan direct in de inleiding van de column mee te nemen. Ook zal ik hierin eventuele aanvullingen op de laatste column behandelen als er om aanvullende informatie is gevraagd.

Eerst wil ik echter nog even terugkomen op het doel van deze column. Daarin wil ik u een aantal makkelijke tests aanreiken die u thuis kunt doen, waardoor u een beter idee krijgt hoe fit uw lichaam is voor het golfen. U krijgt zo op den duur een goed inzicht in de sterke en minder sterke punten van uw lichaam. Aan de hand hiervan kunt u meer gericht werken aan uw golfconditie. U moet deze aanpak natuurlijk niet vergelijken met de volledige, individuele fysieke screening door een professional, want alleen hij kan een puur op uzelf gericht trainingsplan maken aan de hand van uw behoeften en mogelijkheden. Met alle oefeningen die specifiek voor u van belang zijn. Door het doen van de tests die ik beschrijf in deze column, kunt u echter te weten komen waaraan u moet werken om uw lichaam in een betere algemene conditie krijgen voor deze sport.

Een belangrijk aspect is het doel bij krachttraining. Dat is niet gewoon maar zo veel mogelijk spierkracht verkrijgen, maar het verkrijgen van een lichaam waarin de krachtverdeling zoveel mogelijk in balans is. Die Balans geldt voor de linker- en rechter lichaamshelft en eveneens voor het boven- en onderlichaam.  Balans in de krachtverdeling in het lichaam is minstens van even veel belang als de mate van kracht.

Flexibiliteit

Wanneer u nu eenmaal weet hoe u de kracht in uw lichaam kunt evalueren en trainen, is het volgende aandachtspunt de flexibiliteit. Om de betere krachtsverdeling binnen golf goed te gebruiken, heeft u een behoorlijke flexibiliteit nodig. Dit betekent in wezen niet meer dan een goede bewegingsmogelijkheid van uw lichaam. Bepaalde lichaamsdelen dienen voor golf meer gerekt te worden dan andere; speciaal schouders, rug, heupen en de romp zijn van belang.

Vandaar dat ik hiervoor nu 4 tests voor u heb om de flexibiliteit te testen.

 

Schoudertest

Strek uw rechterarm omhoog en buig dan uw elleboog zo dat uw hand op uw rug ligt. Laat uw linkerarm eerst nog naast uw lichaam hangen en buig daarna uw elleboog zodanig dat ook uw linkerarm op uw rug komt. Probeer nu de vingers van uw handen naar elkaar toe te krijgen. Wanneer ze elkaar raken of minder dan een halve centimeter uit elkaar zijn, heeft u een normale bewegingsuitslag. Indien dit niet lukt, kunt u het beste extra schouderrekkingen uitvoeren.

Herhaal dit aan de andere kant.

Wervelkolom rotatietest

Ga op uw rug liggen en strek uw armen uit naar de zijkanten. Buig uw knieën 45° met de voeten plat op de grond. Breng uw knieën langzaam naar links tot uw linker heup plat op de grond komt te liggen. Als uw schouders en armen plat op de grond blijven liggen, is de bewegingsuitslag goed.

Herhaal dit aan de andere kant.

Achterkant en zijkant van de bovenrug

Blijf op uw rug liggen en buig uw knieën weer tot u met de voeten plat op de grond staat. Strek uw armen tot boven uw hoofd tot ze op de grond komen te liggen. Houdt hierbij uw bovenarmen tegen uw oren. Als u uw armen niet plat op de grond krijgt, of als u dit wel lukt maar uw onderrug van de grond afkomt, heeft u baat bij extra rekkingen voor de zijkant voor uw rug.

Heuptest

Blijft u liggen maar strek nu uw linkerknie totdat deze plat op de grond ligt.  Pak met uw handen uw rechterknie en breng deze langzaam naar uw borst toe. Als u uw rechterdijbeen meer dan loodrecht ten opzichte van de grond kunt krijgen zonder dat uw linkerbeen van de grond komt, dan heeft u een goede heupflexibiliteit.

Indien dit niet lukt, kunt u het beste extra rektechnieken voor de heup doen.

Aan de hand van deze tests kunt u nu zelf bepalen waar u uw aandacht op moet richten wat betreft de flexibiliteit. Vele rektechnieken zijn algemeen bekend en die zullen u zeker baat geven bij het spelen. Na de houding en de lichaamstype bepaling die nog bij de screening horen zal ik op elk facet uitgebreid terugkomen met golf-specifieke oefeningen.

Indien u echter een volledige individuele screening wilt, of u heeft vragen over wat u moet doen in uw specifieke situatie. Stelt u mij deze via: olaf@golftherapie.nl

Volgende week bekijken we de houding,

Let op uw lichaam en veel plezier met spelen!