Golftherapie

Het opbouwen van het juiste golfgevoel

Warming-up van 5 minuten voor het inslaan

Inleiding: Omdat juist mij steeds weer gevraagd werd om een goede warming-up voor golf ben ik er naar op zoek gegaan. In Engeland kwam ik bij Ramsay McMaster (golf fysiotherapeut uit Austalie) ook met deze vraag en toen kwam hij met specifieke oefeningen voor het gevoel. In eerste instantie lijkt het vreemd de volgende oefeningen als warming-up te gebruiken. Echter, golf is nu eenmaal anders dan veel andere sporten. Daarom is ook de warming-up geheel anders.

Het belangrijkste is dat het er bij golf uiteindelijk op aankomt om minder dan honderd keer een explosieve beweging van een paar seconden uit te voeren. Daarbij zijn alle spiergroepen betrokken.  Het gevoel speelt hierbij een belangrijke rol. De volgende oefeningen zijn speciaal bedoeld om dit gevoel op te roepen en de spieren klaar te maken voor de explosieve beweging van de swing. Daarna dienen voor een goede ronde nog wel een aantal ballen geslagen te worden. Ik raad al mijn klanten die er sceptisch tegen over staan aan om de eerst volgende keer deze oefeningen te doen en gewoon te voelen wat dit voor uw lichaam doet. U zult versteld staan hoeveel uw gevoel van slaan verbetert.

–       In de juiste volgorde uitgevoerd zullen deze oefeningen het juiste “gevoel”  voor golf opbouwen.

–       Blijf gewoon ademen tijdens de oefeningen.

–       Houd uw rug goed gestrekt waar mogelijk.

–       Houd uw handen in de Pistol grip ( duim en wijsvinger gestrekt, en de overige vingers gebogen).

–       Herhaal elke oefening 2 of 3 keer gedurende 15-30 seconden.

–       Stop bij scherpe pijn en / of duizeligheid.

Flexibiliteit en mobiliteit

Stretchen van heup, romp en  schouderspieren.

Schuttershouding op één knie (zie afb.1) met lichte rek op de heup; buikspieren aangespannen. Houd een golfclub vast met de handen in de pistol grip. Buig zijwaarts naar links, met uw hoofd boven uw schouders. Daarna wisselen van houding om ook naar rechts te kunnen stretchen.

Balans en statische houding 

Voor  een goede balans in de set-up voor de swing

Rechtop staand in de angel wings houding = armen gestrekt omlaag met de ellebogen in uw zij en uw handen in de eerder genoemde pistol grip (zie afb. 2)  tegen een muur aan. Houd een golfbal tussen de voorkanten van uw voeten. Houd uw neus en navel boven de bal. Trek uw kin in en kijk naar beneden. Houd uw armen langs uw lichaam en de handen in de pistol grip. Til langzaam de bal op met beide voeten. Voel uzelf langer worden bij het aan spannen van de armen en benen.

Romp-stabiliteit

Voor het bewust ervaren van de spieren die van belang zijn voor een goede stabiele houding tijdens de golfslag

Vanuit een houding met de voeten voor elkaar (zie Afb. 3) doet u alsof u tegen een wand drukt. Duw langzaam en gebruik daarbij het hele lichaamsgewicht. Voel uw schouder-, nek-, buik- en beenspieren allemaal samenwerken bij het meermaals herhalen van deze beweging.

Romp-stabiliteit en rotatie

Voor het ervaren van de spieren die aanspannen tijdens de swingbeweging

Blijf in een rechte en stabiele houding staan (Afb. 4), zet uw ellebogen in uw zij en draai langzaam naar rechts terwijl uw heupen op de plaats blijven. Houd de ellebogen in de zij en voel de spanning tussen de binnenkant van uw dijbeen en uw buikspieren.

Rotatie en dynamische houding

Voor het voorbereiden op de explosieve beweging van de swing

Cross-over (Afb. 5): Vanuit rechte positie (en deze houding moet u de gehele oefening aanhouden) trekt u uw rechterelleboog naar uw linkerknie, daarna de linkerelleboog naar de rechterknie. De beweging moet vloeiend en in oplopend tempo worden uitgevoerd.

 

 

Veel succes met uw volgende ronde en geniet ervan dat u vanaf hole 1 al volledig kunt swingen.

Voor al uw verdere vragen en opmerkingen over de fysieke aspecten bij golf kunt u contact opnemen met: Olaf van Loon

www.golftherapie.nl

E-mail: info@golftherapie.nl 

Tel: 06-28250894