Golftherapie

Screening 4: lichaamstype

Inleiding

We zijn nu bijna aan het eind van de screening, na het volgende stuk zult u de basis van het analyseren van uw lichaam met betrekking tot golf zelf, of nog beter met iemand samen kunnen uitvoeren en zo een goede stap kunnen zetten in de richting van een zo optimaal mogelijke training met betrekking tot uw lichaam.

Lichaamstypen

In principe bestaan er 3 lichaamstypen en het weten in welke groep u valt kan u verder helpen de juiste manier van training voor u te vinden.

De drie types zijn: ectomorf,  mesomorf en endomorf.

De edtomorph is de persoon die nooit een gram vet lijkt te hebben, wat in principe goed is, behalve dat hun hoge metabolisme er ook voor zorgt dat ze moeite hebben spiermassa op te bouwen. Een typisch voorbeeld van leptosoom is Jesper Parnevik. Voor mensen met dit lichaamstype raad ik aan meer spieropbouw en kracht te trainen dan uithoudingsvermogen oftewel cardiovasculaire training.

 

De tweede groep, de mesomorph, zoals Ernie Els en Tiger Woods,  hebben een meer middelgroot, krachtig postuur. Deze mensen zijn van nature uit krachtiger en kunnen relatief makkelijk in gewicht toe- of afnemen afhankelijk van activiteit en dieet. Vandaar dat het goed is om een regelmatig cardiovasculair programma te volgen en bij krachttraining een hoog aantal herhalingen te doen met wat minder gewicht in plaats van een laag aantal met zwaar gewicht, dit om overdreven spiermassa te voorkomen.

 

De Endomorph zijn mensen die vaak richting overgewicht gaan en veel problemen hebben dit er weer af te krijgen. Deze groep kan het beste extra cardiovasculaire training doen en een hoog tempo houden bij training ook tussen de oefeningen door om het lichaam zo veel mogelijk te helpen calorieën te verbranden.

Afsluiting

Als u nooit uw training aanpast aan uw lichaam en gewoon willekeurig een training volgt bij het fitnesscentrum in de buurt of thuis zult u zich zeker verbeteren in zowel conditioneel, kracht als flexibiliteit aspect, echter zult u niet het effect bereiken wat u van te voren voor ogen stond.

Door u eerst zelf te screenen volgens deze column kunt u ervoor zorgen dat u een training kunt gaan doen die toegespitst is op uw lichaam, dit noemen we dan een semi-aangepast trainingsplan. Dit zal u helpen u houding, conditie en flexibiliteit te verbeteren met betrekking tot golf en uw lichaam.

Alhoewel dit zeker hulp biedt voor veel golfers, is het nog een grote stap naar een volledig op u toegespitst trainingsplan. Veel van de testen en observaties zijn veel moeilijker dan in deze columns beschreven. U kunt bijvoorbeeld uzelf niet analyseren van de achterkant (bijvoorbeeld voor de stand van de schouderbladen, scoliose en ribben) zonder u in aparte houdingen te manoeuvreren.

Vandaar dat u bij al deze tests en bij het golfen zelf er steeds op bedacht moet zijn dat fysieke klachten die niet binnen enkele dagen verdwijnen niet door deze screening kunnen worden opgelost en u zult dan toch het best een specialist kunnen opzoeken.

Heeft u vragen over de screening of de beoordeling hiervan. Heeft u uzelf gescreent en wilt u nu een goed trainingsplan opzetten dan kunt u altijd een afspraak maken:

olaf@golftherapie.nl

06-28250894