Golftherapie

Screening 3: Houding

Inleiding

Na deze korte pauze, voor een cursus bij de golf fysiotherapeut Ramsay McMaster, ben ik terug met vele nieuwe ideeën en werkwijzen binnen de fysiotherapie voor golfers. De eerste 2 columns zal ik nog de zelfanalyse middels de screening afmaken. Zodat iedereen door deze 4 columns zich ongeveer kan analyseren en de beslissing kan nemen wel of geen begeleiding in de fysieke aspecten nodig te hebben.

Houding

Om uw houding te evalueren kunt u een lijntje hangen voor een spiegel of u kunt het iemand anders vragen. Om te evalueren gaat u met het lijntje in het midden tussen uw voeten staan, waarbij er ongeveer 10 cm tussen uw enkels ruimte is. Sta zo recht voor uw spiegel of uw partner. U kunt nu makkelijk zien of er duidelijke dysbalans is. Ik zal nu een aantal aandachtspunten aangeven.

Kijk eerst naar de alignement (stand van de gewrichten t.o.v. elkaar) van uw schouders en het midden van uw lichaam. Bij een duidelijke hoogstand van een van de schouders of heupen is het raadzaam een fysiotherapeut te raadplegen, aangezien dit een teken kan zijn van extreme dysbalans, scoliose van uw wervelkolom of een verkort been.

Kijk nu naar uw armen, de duim behoort schuin naar voren te wijzen en u moet uw eerste knokkel kunnen zien., als u de gehele handrug kunt zien wijst dit op verkorte borstspieren en dient u die te rekken en de hoge rugspieren en schouderspieren te versterken.

Draai nu zodat u uw zij ziet, met de lijn recht door het midden van uw heup. Controleer de positie van uw knieën, de lijn moet net achter het midden van uw knie lopen, indien uw knie verder naar achteren staat is er sprake van hyperextensie oftewel overstrekking. Hierbij moet u de spieren aan de voorkant van uw been rekken en die aan de achterkant versterken. Rekken van de te korte, gespannen spieren is hierbij altijd van groter belang dan het versterken van de te slappe spieren.

Als de lijn achter uw knieën zit heeft u een overdreven flexie houding waarbij precies het omgekeerde geldt, dus rekken van de hamstrings en kuiten en versterken van de voorkant van het bovenbeen met name de quadriceps.

Kijk nu naar uw ellebogen, ze behoren licht gebogen te zijn en de lijn behoort recht door uw schouder te lopen. Als uw schouders naar voren staan zult u uw borstspieren moeten rekken en versterk de rugspieren met name tussen de schouderbladen.

Dan nu het hoofd, de lijn behoort hier door de oren te lopen. Als uw hoofd naar voren staat zult u zowel de borst- als buikspieren moeten rekken en de bovenrug- en nekspieren moeten versterken.

Een lichaam dat uit het lood staat of overdreven gedraaid staat zal u beperken om uw spel op een hoog niveau te houden of te brengen. Hoewel er geen eenvoudige snelle oplossingen zijn zal een algemene training met rektechnieken en versterkende oefeningen goed doen.

Bij de volgende keer zal ik de zelf-screening afsluiten en daarna zal ik een aantal verdere aspecten van lichaam en geest bespreken die uit via Engeland, uit Australië komend, nu ook in Nederland intrede doen.

Over deze en andere fysieke aspecten en de mentale kant van golf kunt u mij via de website altijd bereiken voor het geven van workshops en lezingen.

Train gezond en denk aan uw lichaam

Olaf van Loon

www.golftherapie.nl