Hoe een rechtshandige speler profiteerde van de regels door te proberen linkshandig  te slaan

Op de par-5 9e van de Waialae Country Club sloeg Nick Taylor op vrijdag zijn drive naar links en bijna tegen het hoge net dat de driving range van de hole scheidt. Zijn bal viel net wat centimeters buiten de afrasteringspalen en lag dus niet out-of-bounds. Taylor, die rechtshandig golft, kon de bal rechtshandig niet slaan maar eventueel linkshandig wel terugslaan naar de fairway maar het hek hinderde hem. Na een gesprek met een referee liet hij zien dat hij weliswaar een linkshandige swing kon maken maar vanwege het net lukte dat niet. Hij kreeg daardoor een free-drop!

Taylor paste wijselijk regel 16 toe die onder andere zegt: “Wanneer een speler last heeft van een tijdelijke obstructie dan is de speler gegarandeerd van een free-drop”.

Taylor maakte een drop naar rechts en sloeg zijn tweede schot, rechtshandig, tot op ongeveer 15 meter van de hole. Hij wist vandaar zijn bal op 1 meter van de hole te krijgen en maakte zijn birdie putt.