Golfblessures: wat zijn de meest voorkomende?

Veel golfers krijgen vroeg of laat te maken met blessures. Het begint misschien als een pijntje dat vrij onschuldig lijkt, maar dit kan al snel (of heel onopvallend en langzaamaan) uitgroeien tot een groter probleem. Waarom ontstaan deze sportblessures en welke lichaamsdelen hebben het meeste te verduren tijdens het golven?

Oorzaken blessures

Er zijn verschillende manieren waarop iemand een blessure op kan lopen. Zo wordt de warming-up door sommigen wel eens overgeslagen, waardoor spieren al snel verrekt worden. Misschien ben je helemaal weg van een professionele speler en probeer je zijn golfswing na te bootsen… In golf is er echter geen ideale golfswing die voor iedereen werkt. Ieder lichaam is namelijk anders. Het kan ook zijn dat er een gebrek is aan techniek. De golfswing behoort een natuurlijke beweging te zijn. Doordat sommigen zich een verkeerde techniek aanmeten, komen blessures al snel om de hoek kijken. Daarnaast kan het overschrijden van je grenzen voor problemen zorgen.

De meest voorkomende golfblessures

1. De (onder)rug

Blessures aan de rug komen veel voor doordat velen zichzelf een verkeerde techniek aanleren. Tijdens de golfswing wordt de rug te ver gedraaid, waardoor er frictie ontstaat tussen de wervels. Dit leidt uiteindelijk tot een blessure. Van belang is om tijdens de golfswing de rug niet verder te draaien dan natuurlijk aanvoelt. De rest van de draai moet namelijk vanuit de heupen komen om de golfswing zonder problemen uit te voeren.

2. De ellebogen en schouders

Blessures aan de ellebogen ontstaan over het algemeen door overstrekking van de linkerarm. Hierbij is het belangrijk voor jezelf het verschil duidelijk te maken tussen een rechte en een gestrekte arm. Een gestrekte arm is over het algemeen overstrekt en resulteert in spanning. Sommige golfers beginnen bovendien hun swing met de linkerhand, waardoor de linkerschouder meer spanning te verduren krijgt. Het is cruciaal om alle bewegingen zo ontspannen mogelijk te houden, om dit soort blessures te voorkomen.

3. De polsen

Wanneer je een swing langer wilt maken, knik je je pols waarschijnlijk naar boven toe. Dit is een soepele beweging, waarbij geen spanning ontstaat. Sommige golfers hebben zichzelf helaas aangeleerd om de pols naar achter te knikken, waardoor de pols snel overbelast wordt.

4. De knieën

Knieblessures komen minder vaak voor dan de eerder genoemde problemen. Wanneer iemand al slechte knieën heeft, bijvoorbeeld door een blessure uit een vorige sport, kunnen er wel problemen ontstaan. Maar deze zijn over het algemeen makkelijk op te lossen. Door de voeten wat meer open te zetten, sta je stabieler tijdens je swing. De beste voetenstand is hierbij ‘10 voor 1’, waarbij de rechtervoet op 1 staat en de linker op 10.

Fysiotherapie

Door middel van massages en oefeningen kan een fysiotherapeut de helpende hand bieden wanneer je een blessure hebt opgelopen. Daarnaast kunnen op deze manier nieuwe blessures voorkomen worden en chronische klachten verminderen. Met een aanvullende verzekering worden de meeste of zelfs alle behandelingen vergoedt. Een zorgvergelijker kan je helpen een zorgverzekeraar te vinden die past bij jouw zorgbehoeften.